Reakcia na pochybný článok o.Štefana Fábryho k sv.prijímaniu v Katolíckych novinách

29.09.2023

V týchto dňoch vyšiel na stránkach Katolíckych novín (KN) článok pod názvom: Spôsob prijímania nás nemá rozdeľovať .
Autor článku kňaz ThLic. Th.D. Štefan Fábry v ňom odpovedá na otázku čitateľky z Bratislavy, ktorá sa na redakciu KN obrátila s prosbou: "o vysvetlenie rovnocennosti svätého prijímania na ruku a do úst. Keďže niektorí veriaci v tom stále nemajú jasno, bolo by dobré problém opäť vysvetliť, aby zbytočne nedochádzalo ku kritike Cirkvi".


V jeho odpovedi čítame:
"Milá čitateľka, problematika úcty Eucharistie, jej slávenia a prijímania je pomerne rozsiahla a dotýka sa celých dejín Cirkvi. Je však isté, že prvotný spôsob prijímania Eucharistie bol podaním do rúk – tak, ako to urobil aj sám Ježiš".


Autor opisuje dva spôsoby rozdávania Najsvätejšej Eucharistie. Na ruku a do úst. O tom, že by nejakí kňazi šikanovali veriacich, a zakazovali im, respektíve im odmietali podávať Najsvätejšiu Eucharistiu do rúk, nemáme žiadne informácie. Nakoľko sa ale na Slovensku stále vyskytujú problémy zo strany niektorých kňazov s rozdávaním Najsvätejšieho Kristovho Tela do úst, respektíve na kolenách do úst, treba sa zaoberať touto problematikou.


V stále platnej Inštrukcii Redemptionis sacramentum v bode 90. sa píše: "Veriaci prijímajú pokľačiačky alebo postojačky, ako to ustanovila konferencia biskupov" a potvrdila Apoštolská stolica. "Ale keď prijímajú postojačky, odporúča sa, aby pred prijatím sviatosti prejavili patričnú úctu, podľa tých istých stanovených noriem."


Teda veriaci by mali v prvom rade prijímať na kolenách a do úst, lebo tento spôsob je jednoznačne najúctivejší. Ak si prijímajúci pokľakne, tak už tým prejavil patričnú úctu k Najsvätejšej Eucharistii. Čo môže byť viacej, ako padnúť na kolená pred Kristom prítomným v Najsvätejšej Eucharistii?


V bode 91. sa o. i. uvádza: "Teda nie je dovolené odoprieť nikomu z veriacich sväté prijímanie len preto, lebo napr. chce prijať Eucharistiu pokľačiačky alebo postojačky."


V bode 92. sa uvádza: "Hoci každý veriaci má vždy právo prijať sväté prijímanie podľa svojej vôle do úst, ak niekto z prijímajúcich chce prijať sviatosť na ruku v krajinách, kde to konferencia biskupov s potvrdením Apoštolskej stolice dovolila, nech sa mu svätá hostia dá. Predsa však osobitne treba dbať o to, aby ju prijímajúci prijal hneď pred vysluhovateľom, aby nikto s hostiou na ruke neodišiel. Ak by hrozilo nebezpečenstvo znesvätenia, sväté prijímanie sa veriacim na ruku nemá podávať."


V ďalšom bode sa pripomína držanie patény, aby sa vyhlo nebezpečenstvu, že svätá hostia, alebo nejaký jej úlomok padne na zem.


Autor článku uvádza, že: "V súčasnej dobe vidíme úsilie vrátiť Eucharistii v našom živote miesto…"
No v ďalšom odstavci dp. Dr. Fábry alebo zabudol, alebo úmyselne čitateľov KN zavádza, keď píše že: "Spolu s tým prišla aj túžba obnoviť starokresťanský spôsob prijímania, teda do rúk, a tam, kde taká požiadavka bola, Cirkev ju povolila. Preto je veľmi nešťastné vidieť v spôsobe svätého prijímania dôvod rozdelenia, napätia, či dokonca odsudzovania."


Všetci predsa dobre vieme, že spôsob prijímať veriacim Najsvätejšiu Eucharistiu do rúk nebol vedený nijakou túžbou veriacich po obnovení starokresťanského spôsobu prijímania, ale tento spôsob bol veriacim násilím nanútený s pandemických dôvodov, ktoré vyvolala tzv. epidémia koronavírusu.


Cirkevní predstavitelia na Slovensku v tom čase žiaľ zradili nielen Pána Ježiša Krista, ale aj veriacich. Vzdali sa vlastnej autonómie a sebaurčenia, ktoré Cirkvi garantuje nielen Ústava SR, medzinárodné dohovory o ľudských právach a náboženskej slobode, ale aj naša medzinárodná zmluva so Svätou Stolicou . Zo strachu pred chorobou nechali pozatvárať kostoly a bránili ľuďom k pristupovaniu k sviatostiam. Koľko veriacich zomrelo bez možnosti sa vyspovedať a prijať Najsvätejšie Telo Nášho Pána Ježiša Krista ako pokrm na ceste do večnosti? A z prísľubu dočasného svätého prijímania na ruku sa stalo trvalé.


Hovorca KBS k prijímaniu Eucharistie v čase koronavírusu sa takto vyjadril: Hovorca KBS k prijímaniu Eucharistie v čase koronavírusu


Nebola to túžba, ale zrada.


V Bratislavskej arcidiecéze je dočasne dovolené sväté prijímanie na ruku Bratislava 7. marca (TK KBS) Aké ovocie zavedenie neúctivého prijímania na ruku zo strany pápežovi neposlušných biskupov a kňazov prinieslo na západe, už vidíme aj na Slovensku. Cirkev za svoje zbabelé postoje stratila dôveru, kostoly sú v mnohých oblastiach prázdnejšie, semináre sa zatvárajú, množstvo ľudí vystupuje z Cirkvi a v mnohých oblastiach nášho spoločenského a kultúrneho života sa vytratila morálka; presadzujú sa morálne zvrátenosti ako niečo normálne. Mladí ľudia nevstupujú do manželstva, rodí sa stále menej a menej detí, ktoré často ani rodičia nedávajú pokrstiť, národ vymiera, vraždíme nenarodené deti, rodiny sa rozpadajú, klesá záujem o duchovné povolania.


Ak by takéto neúspechy a úpadok sprevádzali povedzme hokej či futbal, tak už by všetci funkcionári futbalového či hokejového zväzu dávno museli zo svojich funkcií odstúpiť, alebo v lepšom prípade prijať radikálne opatrenia na záchranu týchto športov.


Na druhej strane je tu veľký záujem o obnovenie starokresťanského spôsobu slúženia svätej omše, proti ktorému sa urputne bojuje. To, čo je na západe absolútne neprijateľné, tak za to musí arcibiskup Cyril Vasil v mene pápeža v Indii bojovať.


Ak je veľmi nešťastné vidieť v spôsobe svätého prijímania dôvod rozdelenia, napätia, či dokonca odsudzovania, nemalo by to isté platiť aj pre spôsob slávenia Najsvätejšej liturgie?


Tu si dovolím uviesť, že Pán Ježiš pri poslednej večeri ustanovil sviatosť kňazstva a vysviackou každý kňaz získava právo brať do svojich rúk Eucharistické telo Kristovo, tak, ako v deň svadby manžel dostáva právo vziať telo svojej manželky do svojich rúk.
Blahoslavená Anna Katarína Emmerichová vo svojich videniach píše: "Videla som, že keď počúvali Jeho slová, všetci okrem Judáša boli vo vytržení….


Keď chlieb vkladal do úst apoštolom, ktorí k nemu prichádzali po dvoch, videla som, ako Judášova tvár potemnela. Kristovo Telo prijal ako tretí. Pán mu položil chlieb na jazyk a pošepkal mu: "To, čo chceš urobiť, urob čím skôr!" (Umučenie Pána Ježiša. Trnava: Dobrá kniha 2004). Množstvo umelcov zvečnilo vo svojich dielach Pána Ježiša, ako vkladá apoštolom Eucharistiu do úst.


Keď sa Anjel Portugalska vo Fatime zjavil deťom, v jednej ruke držal kalich, nad kalichom sa vznášala hostia, z ktorej stekali kvapky krvi do kalicha. Kalich a hostia sa vznášali vo vzduchu. Anjel skôr ako by deti prijali Najsvätejšiu Eucharistiu, tak si s veľkou úctou kľakol k deťom a požiadal ich, aby tri razy zopakovali modlitbu k Najsvätejšej Trojici. Potom vstal, vzal hostiu a podal Najsvätejšiu Eucharistiu Lucii do úst.


Dr. Fábry v KN v závere uvádza: "Je preto správne rozhodnutie otcov biskupov, ktorí stanovili, aby každý prijímal Eucharistiu tak, ako to považuje za správne, len nech to robí s vierou a náležitou úctou."


Prečo by teda tí veriaci, ktorí považujú za správne prijímať Najsvätejšiu Eucharistiu na kolenách a do úst, teda spôsobom, ktorý je ako prvoradá možnosť prijímania Najsvätejšej Eucharistie uvedený aj v Inštrukcii Redemptionis sacramentum, nemohli prijímať tak, ako to považujú za správne.


Boh žehnaj Slovensko.
Anton Čulen

 

Všetky práva vyhradené 2020
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky