Otvorený list predsedu AZN predsedovi KBS: Vzhľadom na to, že svojvoľnosti niektorých kňazov na celom Slovensku privádzajú do nebezpečenstva platnosť a dôstojnosť najsvätejšej Eucharistie mala by k nim KBS zaujať stanovisko

23.08.2023

Dôstojný pán arcibiskup Bernard Bober, košický arcibiskup a predseda KBS,
dôstojní páni arcibiskupi a biskupi Slovenska!
Dovoľujem si vás touto cestou upozorniť, že hoci je to už viac ako jeden rok od skončenia pandémie, stále dostávam informácie nielen z Bratislavy, ale aj z niektorých iných častí Slovenska, ktoré svedčia, že sa stále na Slovensku vyskytujú prípady, že kňazi odmietajú svojím veriacim dávať najsvätejšiu Eucharistiu do úst, respektíve ak kľačia na kolenách a chcú prijať Telo Kristovo do úst. Sám som to videl aj zažil pred nedávnom v jednom kostole v Bratislave.
Nie každý veriaci má odvahu svoje svedectvo napísať, prípadne sa s ním aj podeliť. Ľudia sa boja šikanovania, ponižovania či zosmiešňovania zo strany kňaza a v menších mestečkách či dedinách aj šikanovania zo spoluveriacich. Ak by vydali svedectvo, tak sa obávajú, že by museli chodiť na sväté omše do inej farnosti, či do iného mesta, či dediny, čo zvlášť u starších môže byť dosť veľký problém.


Podľa Inštrukcie REDEMPTIONIS SACRAMENTUM – SVIATOSŤ VYKÚPENIA
(Katolicka cirkev na Slovensku), majú veriaci tri možnosti prijímania Eucharistie: pokľačiačky alebo postojačky, alebo na základe indultu Kongregácie pre Boží kult a disciplínu sviatostí (dnes Dikastéria), aj na ruku:
Bod 90. "Veriaci prijímajú pokľačiačky alebo postojačky, ako to ustanovila konferencia biskupov" a potvrdila Apoštolská stolica. "Ale keď prijímajú postojačky, odporúča sa, aby pred prijatím sviatosti prejavili patričnú úctu, podľa tých istých stanovených noriem."91. Pri rozdávaní svätého prijímania treba pamätať, že "posvätní služobníci nemôžu odoprieť sviatosti tým, ktorí ich vhodne žiadajú, sú riadne disponovaní a právo im nezakazuje, aby ich prijali". Každý pokrstený katolík, ktorému podľa práva nie je zakázané, musí byť pripustený k svätému prijímaniu. Teda nie je dovolené odoprieť nikomu z veriacich sväté prijímanie len preto, lebo chce prijať Eucharistiu do úst – pokľačiačky alebo postojačky.


92. Hoci každý veriaci má vždy právo prijať sväté prijímanie podľa svojej vôle do úst, ak niekto z prijímajúcich chce prijať sviatosť na ruku v krajinách, kde to konferencia biskupov s potvrdením Apoštolskej stolice dovolila, nech sa mu svätá hostia dá. Predsa však osobitne treba dbať o to, aby ju prijímajúci prijal hneď pred vysluhovateľom, aby nik s hostiou na ruke neodišiel. Ak by hrozilo nebezpečenstvo znesvätenia, sväté prijímanie sa veriacim na ruku nemá podávať.

93. Pri prijímaní veriacich treba držať paténu, aby sa vyhlo nebezpečenstvu, že svätá hostia alebo nejaký jej úlomok padne na zem.

94. Nie je dovolené, aby si veriaci svätú hostiu alebo posvätný kalich "sami brali, tým menej, aby si podávali medzi sebou z ruky do ruky". V tejto veci treba navyše odstrániť zlozvyk, že si snúbenci na sobášnej omši navzájom vysluhujú sväté prijímanie.

Posledný konkrétny prípad, o ktorom mi napísala istá pani z Bratislavy, sa stal v jezuitskom kostole v Bratislave v stredu 27. júla 2023 na svätej omši o 15:15. hod. na ktorej jej starší bielovlasý kňaz odmietol podať sv. prijímanie na kolenách a do úst. Tak ako píše, išla posledná v rade a keď si pokľakla, tak kňaz nahlas zakričal: 'vztyk'. Táto statočná žena zrejme pozná veľmi dobre Inštrukciu Redemptionis Sacramentum, ktorá ako normu stanovuje v prvom rade prijímanie Eucharistie na kolenách a do úst, a tak ako píše: "s úsmevom som pokrútila hlavou na znak zápornej odpovede". V liste ďalej píše, že kňaz: "opäť ešte hlasnejšie zopakoval veliteľsky: 'vztyk', ešte s väčšou láskou v očiach som pokrútila hlavou, potom to vzdal a namiesto slov 'Telo Kristovo' mi podal, resp. strčil s odporom sv. prijímanie so slovami: 'baba jedna'. Som rada, že sa odteraz môžem zaňho modliť".


Toľko z jej otrasného svedectva z absolútne nevhodného a nedôstojného správania sa kňaza jezuitu. Že sa takéto správanie zo strany niektorých kňazov voči veriacim ženám v jezuitskom kostole v Bratislave stále deje, mi potvrdilo aj niekoľko ďalších žien, s ktorými som mal možnosť sa osobne stretnúť.


Dôstojný pán arcibiskup Bernard Bober, predseda KBS, dôstojní páni arcibiskupi a biskupi Slovenska!
Podľa spomínanej inštrukcie Svätej stolice je normou prijímať Eucharistiu v prvom rade pokľačiačky, potom postojačky a až potom je to prijímanie Eucharistie do rúk.
Zaujímavé je aj to, že v prípade prijímania Eucharistie na kolenách a do úst, inštrukcia nepokladá za dôležité upozorniť biskupov, kňazov a veriacich na nejaké riziká, aby napr. pred prijatím sviatosti prejavili patričnú úctu, tak, ako je to v prípade tých, ktorí prijímajú Eucharistiu postojačky. Nehrozí ani nebezpečenstvo znesvätenia, na ktoré inštrukcia upozorňuje v bode 92., v prípade podávania Eucharistie na ruku.
Videl som mnohokrát, ako kňazi odmietli podať Eucharistiu ľuďom do úst (nielen na kolenách aj postojačky), ale ani raz som nevidel, že by nejaký kňaz odmietol podať veriacemu Eucharistiu do rúk. Ani vtedy žiaden kňaz nezakročil, keď mu Eucharistiu veriaci vytrhol priamo z rúk, alebo s ňou odchádzali preč bez toho, aby ju prijali.


Dôstojný pán arcibiskup Bernard Bober, dôstojní páni arcibiskupi a biskupi Slovenska!
Spomínaná inštrukcia Svätej stolice hovorí v ôsmej kapitole aj o liečivých prostriedkoch za svojvoľnosť a falšovaniu katolíckej liturgie. "Tam, kde táto svojvoľnosť predsa len pretrváva, treba na ochranu duchovného dedičstva a práv Cirkvi prikročiť k použitiu všetkých zákonitých prostriedkov podľa noriem práva".


Ôsma kapitola RS – liečivé prostriedky


169. Tam, kde sa vyskytuje svojvoľnosť v slávení posvätnej liturgie, skutočne dochádza k falšovaniu katolíckej liturgie. Svätý Tomáš Akvinský napísal, že "sa dopúšťa hriechu falošnosti ten, kto v mene Cirkvi preukazuje kult Bohu v rozpore so spôsobom, ktorý božskou autoritou ustanovila Cirkev a ktorý je v Cirkvi obvyklý".


170. Na poskytnutie lieku proti takémuto svojvoľnému konaniu tým "najnaliehavejším je biblická a liturgická formácia Božieho ľudu, duchovných pastierov i veriacich", aby viera Cirkvi a disciplína posvätnej liturgie boli správne predstavené a pochopené. Tam, kde táto svojvoľnosť predsa len pretrváva, treba na ochranu duchovného dedičstva a práv Cirkvi prikročiť k použitiu všetkých zákonitých prostriedkov podľa noriem práva.


171. Medzi rozličnými svojvoľnosťami sú niektoré objektívne graviora delicta, ťažkými deliktmi a iné, ktorým sa treba nemenej starostlivo vyhýbať a ich naprávať. Je potrebné mať na zreteli všetko, čo sa povedalo v I. kapitole tejto inštrukcie, a venovať pozornosť tomu, čo nasleduje:
Dôstojný pán arcibiskup Bernard Bober, dôstojní páni arcibiskupi a biskupi Slovenska!
V tejto ôsmej kapitole sú body 91 – 92, 94, uvedené pod bodom 2. Ako Ťažké previnenia. Vzhľadom na to, že svojvoľnosti niektorých kňazov na celom Slovensku privádzajú do nebezpečenstva platnosť a dôstojnosť najsvätejšej Eucharistie mala by k nim KBS zaujať stanovisko.


2. Ťažké previnenia


173. Hoci posúdenie závažnosti skutku sa musí robiť podľa všeobecnej náuky Cirkvi a podľa noriem ňou ustanovených, za objektívne ťažké previnenia treba vždy považovať tie, ktoré privádzajú do nebezpečenstva platnosť a dôstojnosť najsvätejšej Eucharistie, totiž tie, ktoré boli vysvetlené v č. 48-52, 56, 76, 77, 79, 91, 92, 94, 96, 101,102, 104, 106, 109, 111, 115, 117, 126, 131-
-133, 138, 153 a 168. Potrebné je venovať pozornosť aj ďalším predpisom Kódexu kánonického práva, najmä na tie, ktoré sú stanovené v kán. 1364, 1369, 1373, 1376, 1380, 1384, 1385, 1386 a 1398.


Dôstojný pán arcibiskup Bernard Bober, dôstojní páni arcibiskupi a biskupi Slovenska!
Vzhľadom na vlastnú skúsenosť a svedectvá ktoré dostávam, aj toto konkrétne svedectvo s dátumom a presným uvedením miesta, kde kňaz koná svojvoľne a odmieta dodržiavať nielen záväzné dokumenty Svätej stolice, ale aj nariadenia diecéznych biskupov si môžem dovoliť skonštatovať, že vaše tvrdenie v stanovisku KBS zo dňa 19. 8. 2023 (Upozornenie k prezentáciám, ktoré organizuje Nadácia Slovakia Christiana) "slovenskí kňazi v súlade s rozhodnutím biskupov a odobrením Kongregácie pre Boží kult a disciplínu sviatostí umožňujú veriacim prijímanie Najsvätejšej sviatosti spôsobom, pre ktorý sa rozhodnú: kto chce, prijíma priamo do úst, kto chce, môže prijímať i na ruku", žiaľ nie je pravdivé.


Dôstojný pán arcibiskup Bernard Bober, dôstojní páni arcibiskupi a biskupi Slovenska!
Dovoľte, aby som vám na záver svojho listu odporučil pozrieť si dojímavé video zo sv. omše zo Šaštína. Pri tom, ako som toto video natáčal, sa mi až slzy tlačili do očí, keď som videl, ako o. i. aj seniori ktorí sú už nútení používať pri chôdzi paličku, aby nespadli, ako padajú pred Eucharistickým Kristom na kolená, aj keď sa už ani nevládzu postaviť a miništrant im musí pomáhať sa postaviť, aby nespadli na zem. Je to z ich strany prejav naozajstnej lásky ku Kristovi v Eucharistii, alebo snaha o falošný pocit väčšej zbožnosti a nadradenosti jedných voči druhým? Nebolo by dobré aspoň z úcty k ich šedinám, v našich chrámoch vyzvať kňazov, aby im umožnili dôstojne používať pri tomto spôsobe prijímania Eucharistie, ktoré inštrukcia Redemptionis sacramentum kladie ako prvú z troch možností kľačadlo?


Bratislava 22. augusta 2023, Panny Márie Kráľovnej
Boh vás žehnaj.

Anton Čulen, predseda AZN


Na vedomie
J. E. arcibiskup NICOLA GIRASOLI
apoštolský nuncius v Slovenskej republike
Nekrasovova 17, Bratislava
alianciazanedelu.sk/archiv/14725

Všetky práva vyhradené 2020
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky